De aanloop

dinsdag 10 mei 2016

Theorieles Hulphond Nederland- dag 2

Gisteren stond de tweede theorieles voor Hulphond Nederland op het programma. Tevens was dit de laatste theorieles. Dit keer ging ik zonder manlief. Dit betekende dat ik zowel heen als terug naar Herpen moest rijden. Een rit van 2x 90 km! Voor de eerste keer reed ik met een navigatiesysteem. Ik kan niet anders zeggen dat ik hierdoor een heel rustig gevoel kreeg tijdens het autorijden. Ik was veel minder zenuwachtig over de vraag of ik de weg wel zou vinden. Het enige nadeel was dat het ontzettend warm was. En de auto waarin ik reed heeft geen airco.  Behoorlijk bezweet en met een rood hoofd kwam ik aan op mijn bestemming. Ik was mooi op tijd, hierdoor ik op mijn gemak mijn boterhammetjes eten. Natuurlijk liepen er honden. Het fijne van een hulphond is dat ze de boterham wel signaleren, maar weten dat er niet mee hoeft. Inmiddels heb ik geleerd dat dit "habitueren" heet. ;- )

Toevallig was onze gastgezinbegleidster (ggb) ook aanwezig op de hoofdlocatie. Zij vroeg of wij bereid zijn om vanaf eind mei een pleegpup op te gaan voeden. Hier hoefde ik niet over na te denken. Natuurlijk willen wij dat. Hoe eerder, hoe liever. Wat ik begreep is dat er een nest met "Labjes" is geboren. Deze mogen binnenkort het nest verlaten. De ggb vroeg of wij een voorkeur voor het geslacht hadden. Het liefst hebben wij een teefje. Deze heeft ze voor ons gereserveerd. Bij het woord "gereserveerd", voelde ik onze pleegpup heel dichtbij komen. Ook vroeg ze op ik 18 mei op de collectieve training wilde komen. De wil is er. Ik moet alleen nog even vervoer regelen.
Natuurlijk hebben wij dit goede nieuws aan onze buren verteld. In de zindelijkheidsperiode gaat de pup op donderdagmiddag naar hen. Zij worden de oppas. Schoonmama wordt onze vaste back-up.
Helemaal voldoen aan de "gouden regels" zullen de buren niet. Gelukkig hoeft de opvoeding de eerste periode nog niet zo strikt te zijn. Wat ik wel weet is dat pup superleuke middagen zal hebben. De buren zijn lief voor dieren (dit is het belangrijkste), en ze hebben zelf drie jonge honden (Maltezer achtigen).
Buurvrouw denkt dat de pup niet zal slapen, maar vooral aan het spelen zal zijn. Dit is prima. Op donderdagavond zullen we dan "geen kind" aan de pup hebben. :-)

Les één was interessant, maar deze les was nog vele malen interessanter. Deze les was echt gericht op de praktijk. Wat werd er behandeld?
  • B.A.D. Nee, wij gingen niet in bad. (Al zou een verkoelend bad gisteren wel welkom zijn geweest.) Ook de honden niet. B.A.D. staat voor Bewust, Aandacht en Duidelijkheid;
  • Ik heb een pup in huis. Wat nu?;
  • Huisregels;
  • Belonen en corrigeren;
  • Benchtraining;
  • Zindelijkheidstraining;
  • Normenkader van Hulphond;
  • De gouden regels.
De "tegeltjeswijsheden" van Hulphond.

Door middel van een spel, interactieve filmpjes en veel vragen te stellen is er een goede theoretische basis gelegd om straks de pleegpup op te voeden. Theorie is nuttig én leuk, maar in de praktijk blijkt de theorie toch altijd weer anders te werken. Zeker met dieren. :-)

Tijdens de les kregen wij ook nog een demonstratie te zien van een puppyinstructeur met hond Sep.
Het was prachtig om te zien hoe hij uiteindelijk het commando "push" leerde. Dit is één van de commando`s wat in de aftraining geleerd wordt. Het aanleren van gedrag betekent héél véél herhaling en héél véél belonen!

Na een leuke, interessante en informatieve les, was het tijd om de 90 km terug te rijden naar huis.
Nu met de wetenschap dat wij wellicht eind mei een pleegpup hebben. Ik kijk er nu al naar uit!

Dit hondje is gelukzalig op een schoen aan het kauwen. Dit is één van de dingen die de pleegpup niet mag doen. Als je de hond vertelt wat hij niet mag, dan moet je `m uitleggen wat hij wel mag. In deze situatie zou je aan ruilen kunnen doen. De hond geeft de schoen aan zijn begeleider (Hulphond doet niet aan "bazen"), in ruil krijgt hij iets lekkers. Het is niet gezegd dat dit werkt, maar dit is wel één van de dingen die geprobeerd kunnen worden.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten